طالبان-تی‌تی‌پی؛ یاران دیرینه از میادین جنگ تا فضای مجازی

حکومت پاکستان مدعی است که جنگجویان تی‌تی‌پی در قلمرو افغانستان پناهگاه و آموزشگاه دارند

شماری از نیروهای رژیم طالبان و هوادارانشان با انتشار ویدیو و عکس جنگجویان تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی)در شبکه‌های اجتماعی از این گروه حمایت می‌کنند. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که رژیم طالبان مدعی است تی‌تی‌پی در خاک افغانستان حضور ندارد و از این گروه حمایت نمی‌کند. 

برای مثال، یک حساب کاربری در شبکه ایکس در کنار مطالب مرتبط با رژیم طالبان، محتوای تبلیغاتی و حمایتی از تی‌تی‌پی منتشر می‌کند. این حساب برای پیروزی تی‌تی‌پی علیه حکومت پاکستان لحظه‌شماری می‌کند: «تحریک طالبان پاکستان در تمام خیبر تسلط کامل دارند و ان‌شاءالله به‌زودی فوج (اشاره به ارتش و سازمان اطلاعات مرکزی پاکستان) نابود خواهد شد.» 

این حساب با نشر چندین ویدیو، مدعی است که جنگجویان تی‌تی‌پی آزادانه در ایالت خیبرپختون‌خوا گشت‌وگذار می‌کنند و ایست‌های بازرسی برپا می‌کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جنگجویان طالبان مطالبشان در شبکه ایکس را بیشتر به زبان پشتو منتشر می‌کنند و برخی از جنگجویان تی‌تی‌پی هم به زبان پشتو آشنا‌یند و به مطالب منتشرشده طالبان افغانستان واکنش نشان می‌دهند.  

یک حساب کاربری منتسب به نیروهای طالبان به نام هدایت‌الله مجاهد است که محتوای حمایتی از تحریک طالبان پاکستان منتشر می‌کند. او پیوسته ادعاهایی مبالغه‌آمیز و ناواقعی در این مورد پخش می‌کند: «تحریک طالبان در حال تسخیر پاکستان است و خون این جوانان (اشاره به جنگجویان تی‌تی‌پی) فقط برای شریعت و رها ساختن مردم از چنگ حکم استعماری انگلیس (حکومت پاکستان را دست‌نشانده بریتانیا توصیف کرده است) ریخته می‌شود.» 

نیروهای طالبان و هوادارانشان در شبکه ایکس حساب‌هایی با نام‌های مستعار زنان دارند و یکی از این حساب‌ها به نام «شجاعت محمدی» است. او با انتشار ویدیویی منتسب به تی‌تی‌پی نوشته است: «نیروهای امنیتی تحریک طالبان پاکستان در حال گشت‌وگذار در شهرهای پاکستان‌اند.» 

اما با بررسی این ویدیو ثابت می‌شود که شبه‌نظامیان در حومه‌های یکی از شهرهای پاکستان با سلاح گشت‌وگذار می‌کنند.  

تحریک طالبان پاکستان خواستار برپایی «شریعت اسلامی» شبیه به نسخه رژیم طالبان در افغانستان است. فروپاشی حکومت افغانستان و سلطه مجدد طالبان الهام‌بخش تی‌‎تی‌‎پی و دیگر گروه‌های تروریستی بوده است و آن‌ها امید دارند که با تقلید از راهبرد طالبان بتوانند روزی بر یک جغرافیای مشخص حکومت کنند.   

نیروهای جهادی پاکستان، که سابقه‌ جنگیدن در کنار طالبان را در دهه ۱۹۹۰ در افغانستان داشتند، تی‌تی‌پی را در سال ۲۰۰۷ تاسیس کردند. این گروه در میان مناطق قبایلی این کشور (خیبرپختون‌خوا) نفوذ دارد و طی سه سال حاکمیت مجدد طالبان در افغانستان، حمله‌های مرگبار انفجاری، انتحاری و مسلحانه به اهدافی مربوط به حکومت پاکستان راه‌اندازی کرده است. 

در ماه‌های نخست روی کار آمدن مجدد طالبان در افغانستان، اسلام‌آباد کوشید تا با بهره‌گیری از نفوذ رژیم طالبان تی‌تی‌پی را متقاعد کند که از خشونت دست بکشد، اما این اتفاق رخ نداد. این در حالی بود که چندین دور گفت‌وگوهای صلح میان حکومت و تحریک طالبان پاکستان با میانجی‌گری رژیم طالبان، به‌ویژه سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله (کشور) طالبان، برگزار شده بود. 

حکومت پاکستان مدعی است که جنگجویان تی‌تی‌پی در قلمرو افغانستان پناهگاه و آموزشگاه دارند، اما رژیم طالبان این ادعا را رد می‌کنند. 

از سویی دیگر، میان جنگجویان رژیم طالبان و تی‌تی‌پی به‌دلیل سال‌ها جنگیدن علیه حکومت پیشین افغانستان و متحدان غربی آن روابط نزدیک و «همدردی» شکل گرفته است. هر نوع اقدام نظامی احتمالی رژیم طالبان علیه تی‌تی‌پی، نارضایتی برخی از فرماندهان طالبان را در پی‌ خواهد داشت و این احتمال وجود دارد که تی‌تی‌پی با گروه‌های رقیب طالبان ازجمله شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) متحد شود که خطر امنیتی کلانی برای طالبان به وجود خواهد آمد.  

از سویی هم، اسلام‌آباد طی چهار دهه گذشته از ترویج افراط‌گرایی مذهبی در ایالت خیبرپختون‌خوا و دوام جنگ در افغانستان حمایت کرده است و اینک ارتش و سازمان اطلاعات پاکستان قادر نیست برخی از گروه‌های تروریستی ازجمله تی‌تی‌پی را کنترل کند.  

بیشتر از جهان